Portfoliomanagement: de Primaned Projectadvies-aanpak
Veranderingen in organisaties zijn aan de orde van de dag. Om hierop in te kunnen springen moeten organisaties flexibel zijn. Primaned Projectadvies helpt organisaties bij het inzichtelijk krijgen en het besturen van hun projectenportfolio. Hoe ziet onze aanpak eruit?
Inzicht in maakbaarheid van het portfolio
We geven inzicht in de maakbaarheid van een projectenportfolio binnen een bepaalde tijd, met de beschikbare financiële middelen en resources. Wendbaarheid is hierbij erg belangrijk. Veel organisaties krijgen te maken met veranderingen en missen soms het overzicht om hier op in te kunnen spelen. Wij helpen ze daarbij door de relaties tussen projecten en de risico’s inzichtelijk te maken. Ook adviseren we op het gebied van besturing van het portfolio. We zorgen dat alles aansluit op de processen en de governance zodat de besturing en de besluitvorming goed zijn ingericht.
Primaned Projectadvies-aanpak: tijd staat centraal
Bij projectbeheersing behandelen we alle beheersaspecten en zetten we het tijdsaspect centraal. Bij portfoliomanagement hanteren we dezelfde filosofie. We integreren alle beheersaspecten waaronder scope, kosten, risico’s en resources, waarbij het tijdscomponent leidend is. Dit maakt onze aanpak uniek. Vaak zien we dat beheersaspecten los van elkaar beschouwd worden waardoor er verschillen in uitgangspunten ontstaan tussen bijvoorbeeld de projectplanningen en de resourceplanning. Het aan elkaar relateren van de beheersaspecten draagt bij aan het creëren van één versie van de waarheid.
Voordelen voor de klant
We helpen organisaties bij het besturen van hun portfolio, met focus op de onderwerpen die voor hen belangrijk zijn. Is het een financieel gedreven organisatie, staat kwaliteit bovenaan of focust men juist op risico’s? We zorgen dat de juiste informatie beschikbaar is zodat de organisatie het portfolio kan besturen. Als externe, onafhankelijke partij hebben we een frisse blik en bewegen we ons gemakkelijk door de organisatie. Ook hebben we de ruimte om veel vragen te stellen, waardoor we informatie en behoeftes aan elkaar kunnen verbinden.
De Primaned Projectadvies-aanpak in stappen
Onze aanpak in portfoliomanagement omvat de volgende acht stappen:
- Inventariseren van de huidige situatie.
- Zorgen voor een uniforme projectfasering
- Categoriseren, inzicht geven in de samenstelling van het portfolio
- Relaties tussen projecten en afhankelijkheden binnen het portfolio in kaart brengen
- Definiëren en alloceren van resources om maakbaarheid te kunnen toetsen
- Processen opstellen en governance afstemmen op proces- en producten
- Prioriteren en balanceren van initiatieven om tot een maakbaar meerjarenplan te komen
- Portfolioplanning, vastleggen van informatie in een datamodel en visualisatie in dashboard
Datagedreven inzichten
Een datagedreven aanpak kan helpen bij het maken van goede voorspellingen voor projecten die gepland staan in de toekomst. Bijvoorbeeld op het gebied van financiën, resources en natuurlijk het tijdsaspect. We onderzoeken welke data beschikbaar zijn en we visualiseren het datalandschap om te zien waar de hiaten liggen. Dan gaan we herstructureren of op een andere manier data genereren om tot een beter landschap en betere voorspellingen te komen.
Duurzame oplossingen
We leveren een structurele, efficiënte oplossing, die ingebed is in de organisatie. Zodra wij de organisatie verlaten, moeten de medewerkers er zelf mee aan de slag kunnen. Daarom moeten rollen en taken helder zijn belegd in de organisatie. Zo is het duidelijk wie zaken vastlegt in de processen en welke stappen periodiek nodig zijn.
Wat levert het de klant op?
Samengevat levert portfoliomanagement de volgende voordelen op:
- Er is kostenbesparing dankzij efficiëntere inzet van resources en het prioriteren van de werkvoorraad.
- Het afvoeren van overbodige initiatieven leidt tot meer voortgang in projecten en een grotere realisatie van baten.
- Inzicht in initiatieven en risico’s op portfolioniveau verhoogt de wendbaarheid
- Hogere betrokkenheid van medewerkers en betere communicatie leiden tot betere samenwerking bij het nastreven van gezamenlijke doelen.
- Heldere afspraken en duidelijke processen zorgen voor een verbeterde transparantie, verantwoording en governance.