Volgens het CBS legde in 2022 alle inwoners van Nederland van 6 jaar of ouder in totaal 15,8 miljard reizigerskilometers af met de trein op Nederlands grondgebied. Daarnaast kent, volgens de Integrale Mobiliteitsanalyse 2022 van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de trein van alle vervoersmiddelen procentueel de grootste vraag in passagiersaantallen en reizigerskilometers tot 2050. En met de Europese klimaatdoelstellingen die gericht zijn op het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen in het achterhoofd, is het aannemelijk dat de groei in passagiersaantallen en reizigerskilometers nog aanzienlijk zal gaan groeien de komende jaren.
Deze groei in passagiersaantallen en reizigerskilometers brengt echter ook een aantal uitdagingen met zich mee op de bestaande spoorweginfrastructuur. Mocht de infrastructuur hier niet op aangepast worden dan zouden verschillende knooppunten geconfronteerd worden met capaciteitsproblemen, wat kan leiden tot vertragingen en overvolle treinen. Om deze groei aan te kunnen, moeten sporen worden uitgebreid, perrons verbeterd en signaleringssystemen geüpgraded. Ook vereist de hogere vraag naar treinreizen een hogere frequentie en betrouwbaarheid van treindiensten, evenals betere integratie met andere vormen van openbaar vervoer.
Het project Ombouw Emplacement Den Haag Centraal speelt een cruciale rol in het aanpakken van de uitdagingen van capaciteitsuitbreiding en modernisering van de spoorweginfrastructuur. Dit project, uitgevoerd door Bam Infra Rail als opdrachtnemer en met ProRail als opdrachtgever, richt zich op het toevoegen van extra sporen en perrons, de modernisering van de infrastructuur en het verbeteren van de interconnectiviteit tussen vervoersmiddelen. Het doel is om het station toekomstbestendig te maken en de bestaande spoorweginfrastructuur aan te passen, waardoor de frequentie van treinen tussen Den Haag Centraal, Leiden, Gouda en Rotterdam Centraal verhoogd kan worden.
De uitdaging
Het project Ombouw Emplacement Den Haag Centraal kent diverse uitdagingen. Allereerst moet het spoor operationeel blijven, waardoor werkzaamheden alleen tijdens korte treinvrije periodes, zoals ‘s nachts en in weekenden, uitgevoerd kunnen worden. Daarnaast is het minimaliseren van stikstofuitstoot essentieel, wat vraagt om duurzame bouwmethoden en materieel met lage emissies.
De locatie midden in de stad brengt extra complicaties met zich mee. Geluidsoverlast en stofbestrijding moeten beheerst worden om de impact op omwonenden te minimaliseren. Logistiek gezien moet het transport van bouwmaterialen zo gepland worden dat het stedelijke verkeer minimaal verstoord wordt, met leveringen buiten piekuren en efficiënt afvalbeheer.
Effectieve communicatie met de lokale gemeenschap is cruciaal, met regelmatige updates over de werkzaamheden om begrip en acceptatie te bevorderen. Het succesvol aanpakken van deze uitdagingen is noodzakelijk om het project binnen de gestelde milieudoelstellingen te voltooien, terwijl de impact op reizigers en omwonenden beperkt blijft.
Onze rol
Als integraal planner ondersteunen onze adviseurs BAM Infra Rail bij de uitvoering van het project Ombouw Emplacement Den Haag Centraal. Onze adviseurs zijn verantwoordelijk voor de opzet van de integrale planning die de ontwerpfase koppelt aan de verschillende uitvoeringsmomenten. Dit betekent dat onze adviseurs ondersteuning bieden aan een naadloze overgang van ontwerp naar uitvoering, waarbij ze ervoor zorgen dat alle fasen van het project goed op elkaar aansluiten en efficiënt verlopen.
Daarnaast zijn onze adviseurs betrokken bij het opstellen en indienen van maandelijkse rapportages aan ProRail. Deze rapportages geven inzicht in de voortgang van het project, identificeren eventuele knelpunten en bieden een basis voor beslissingen om het project binnen de gestelde tijdslijnen en budgetten te houden. Daarnaast worden onze adviseurs ingezet om risicoanalyses te draaien om de haalbaarheid richting contractuele mijlpalen te kunnen beoordelen. Dit helpt bij het ontwikkelen van strategieën om de impact van deze risico’s op de haalbaarheid richting contractuele mijlpalen te mitigeren, waardoor de kans op vertragingen en budgetoverschrijdingen minimaliseren.
Tot slot zijn onze adviseurs verantwoordelijk voor het opstellen van een 4D-animatie van de verschillende uitvoeringsmomenten. Deze animatie integreert de tijdsgebonden aspecten van het project (de vierde dimensie) met het 3D-model van de bouwlocatie. Het helpt bij het visualiseren van de bouwvoortgang over tijd en kan bijdragen aan het identificeren van clashes tussen verschillende disciplines tijdens de uitvoering. Dit maakt het mogelijk om problemen vroegtijdig te detecteren en op te lossen. Tevens draagt deze 4D-animatie bij aan het informeren van omwonende en de gemeente Den Haag.
Complexiteit
Onze adviseurs staan voor verschillende complexiteiten binnen het project Ombouw Emplacement Den Haag Centraal. Ten eerste is er de uitdaging van de afstemming tussen de aannemer en het engineeringsbureau. Het is essentieel om ervoor te zorgen dat de ontwerpen tijdig beschikbaar zijn om de uitvoering in te kunnen gaan. Dit vereist een nauwgezette coördinatie en communicatie tussen de verschillende partijen, waarbij eventuele vertragingen in het ontwerpproces snel geïdentificeerd en opgelost moeten worden om de voortgang van het project niet in gevaar te brengen.
Daarnaast dienen onze adviseurs vertragingen tijdig op te merken en de impact hiervan te begrijpen. Dit omvat niet alleen vertragingen in de planning, maar ook mogelijke complicaties tijdens de uitvoering, zoals leveringsproblemen, weersomstandigheden, of onverwachte technische uitdagingen. Het is cruciaal om deze vertragingen te analyseren en de juiste conclusies te trekken om het management te kunnen informeren en besluitvorming te ondersteunen. Dit vereist een grondig begrip van het project, een goed georganiseerde rapportagestructuur en een proactieve houding om potentiële risico’s te anticiperen en aan te pakken voordat ze tot grotere problemen leiden.
Primaned Projectadvies is TROTS op de samenwerking met BAM Infra Rail en hoopt ook in de toekomst nog een bijdrage te mogen leveren aan het ondersteunen en faciliteren van de beleidsvoering door het bieden van waardevolle inzichten.
Projectduur | "; $table_html .= "".$projectduur." | "; $table_html .= "
Projectgrootte | "; $table_html .= "".$projectgrootte." | "; $table_html .= "
PM Maturity | "; $table_html .= "".$pm_maturity." | "; $table_html .= "
Vorm | "; $table_html .= "".$vorm." | "; $table_html .= "